تاریخ : پنج شنبه, ۴ تیر , ۱۴۰۵ 10 محرم 1448 Thursday, 25 June , 2026
1
یادداشت؛

اردستان سلام، عرفه؛ مدرسه عرفان ناب اسلامی

  • کد خبر : 12504
  • 05 ژوئن 2025 - 19:41
اردستان سلام، عرفه؛ مدرسه عرفان ناب اسلامی

فرحناز خیراتی در یادداشتی نوشت: دعای عرفه، برخلاف بسیاری از متون دعا، مخاطبش انسانی‌ست که به خودش شک کرده، انسانی که می‌داند کم است، اما امید دارد زیاد شود. زبانی که در این دعا به کار رفته، زبانی ساده اما ژرف است؛ زبانی که از عمق جان می‌جوشد، نه از آدابِ ادبی یا فقهی.

به گزارش پایگاه خبری اردستان سلام،  گاه در زندگی، لحظه‌هایی هست که زمان درنگ می‌کند، دل به تپش می‌افتد و آسمان، گوش می‌شود برای صدای زمزمه‌های زمین. روز عرفه، یکی از همان لحظه‌هاست؛ روزی که زمین و آسمان، بستر راز و نیاز بنده با خالق می‌شوند. روزی که نه فقط برای دعا، که برای «شناخت» آفریده شده است.

* عرفه؛ نامی از جنس معرفت

«عرفه» را از «معرفت» گرفته‌اند؛ یعنی بشناس، بفهم، خودت را ببین، خدایت را بیاب. در میانه حج، در دشت عرفات، حاجیان در سکوتی پر از غوغا می‌ایستند؛ نه برای طواف، نه برای سعی، بلکه برای درک. گویی خداوند به انسان می‌گوید: «پیش از آن‌که به گرد خانه‌ام بگردی، در درون خود بگرد. مرا، در خودت بیاب.»

در این روز، «دعا» ابزاری‌ست برای «شناخت». نه فقط حاجیان، که هر دلِ مشتاقی می‌تواند در کنج خانه‌ای یا در دل کوهی یا حتی پشت پنجره‌ای ساده، صدای عرفات را در جانش بشنود.

* دعای عرفه؛ آینه‌ای از خضوع و حضور

و چه کسی بهتر از امام حسین (ع)، زینت‌بخش این روز است؟ دعای عرفه امام حسین، متنی نیست برای خواندن صرف؛ فریادی‌ست عاشقانه از عمق دل انسانی که عظمت خدا را دیده و کوچکی خویش را دریافته. در آن، نه با زبان نیاز، که با زبان شناخت سخن گفته می‌شود:

«الهی أترانی ما أتیتک إلا من حيث الآمال؟!»

خدایا! آیا جز از راه امید، به سوی تو آمده‌ام؟
دعایی که با ستایش آغاز می‌شود، با توبه ادامه می‌یابد، و با گریه به پایان نمی‌رسد، چون هر بار که خوانده شود، گریه تازه‌ای دارد…

* روز عرفه؛ فرصتی برای بازگشت بی‌بهانه

در شلوغی زندگی، گاهی انسان حتی یادش می‌رود که چقدر به خدا نیاز دارد. روز عرفه، یک یادآوری‌ست. نه از جنس ترس، بلکه از جنس مهر. از جنس پناه‌آوردن بی‌قید و شرط.

اگر تمام سال را فراموش کرده‌ای، این یک روز را به خاطر بیاور. اگر دور شدی، بازگرد. روز عرفه، روزی‌ست که خدا منتظر بازگشت بندگان است؛ نه با غضب، بلکه با آغوش باز.

درهای آسمان در این روز گشوده‌اند، نه فقط به روی حاجیان، بلکه به روی هر دلِ شکسته، هر چشمِ خیس، و هر قلبِ خسته‌ای که هنوز امید دارد.

* نجوای عرفه؛ گفت‌وگوی بی‌واسطه با خدا

دعای عرفه را بخوان، اما آن را نخوان مثل یک متن. بخوان مثل کسی که دارد حرف می‌زند، مثل کسی که بغض دارد، مثل کسی که می‌خواهد بفهمد چرا آمده، کجاست، و به کجا می‌خواهد برود.

در میانه دعا، لحظاتی هست که حس می‌کنی دیگر تو نمی‌خوانی، بلکه خدا با تو حرف می‌زند. این همان جادوی عرفه است؛ وقتی دعا، تبدیل می‌شود به گفت‌وگو.

* آغاز یک بازگشت

روز عرفه، آغاز یک «بازگشت» است؛ نه بازگشت از سفر، که بازگشت به خویش، به فطرت، به خدایی که همیشه بوده، اما ما گم‌اش کرده‌ایم.
این روز، فرصتی‌ست که خدا با مهربانی بگوید:
«هر کجا که بودی، هر چقدر که دور شدی، هنوز هم می‌توانی برگردی…»

* انسانِ ناآرام، در جست‌وجوی خویشتن

انسان معاصر، با همه پیشرفت‌هایش، همچنان گم‌گشته‌ترین موجود روی زمین است. در هیاهوی دنیای مدرن، فراموش کرده کیست، از کجا آمده، و به کجا می‌رود. روز عرفه، روزی‌ست برای مکثی کوتاه در میانه این دویدن‌های بی‌پایان. فرصتی‌ست تا انسان لحظه‌ای به خودش نگاه کند و بپرسد: آیا من همانم که باید باشم؟ آیا هنوز صدای خدا را در وجودم می‌شنوم؟

دعای عرفه، برخلاف بسیاری از متون دعا، مخاطبش انسانی‌ست که به خودش شک کرده، انسانی که می‌داند کم است، اما امید دارد زیاد شود. زبانی که در این دعا به کار رفته، زبانی ساده اما ژرف است؛ زبانی که از عمق جان می‌جوشد، نه از آدابِ ادبی یا فقهی.

 * عرفه؛ تجدید عهد با خالق

عرفه یعنی روزی که بنده، با دست خالی، اما دلی پر از امید، در برابر پروردگار می‌ایستد و پیمان ازلی بندگی را به یاد می‌آورد. آن عهدی که در عالم ذر بسته شد، آن “ألَسْتُ بِرَبِّکُم؟ قالوا بلى” در روز عرفه، دوباره زنده می‌شود.

دعای عرفه، یادآور این پیمان است. هر جمله‌اش، تلنگری است به جان آدمی: تو آفریده نشده‌ای که در دنیا گم شوی؛ تو آمده‌ای تا راه بازگشت را بیابی. تو آمده‌ای تا بار دیگر «رب» را بشناسی، و با شناخت او، خویشتن را بازیابی.

* نیایش، نه از سر نیاز؛ از دل عشق

عرفه ما را از عبادتِ صرفاً وظیفه‌محور، به عبادت عاشقانه می‌برد. در این دعا، امام حسین(ع) نه برای رفع حاجت، بلکه برای اظهار محبت دعا می‌کند. از خداوند نمی‌خواهد چون نیاز دارد؛ بلکه می‌خواهد چون دوست دارد. این همانجاست که نیایش، به پرواز درمی‌آید و بنده، از قید و شرط‌ها آزاد می‌شود.

بند بند این دعا، درسِ محبت است، نه فقط عبودیت. درسِ گفتگوست، نه فقط تضرع. در عرفه، «دعا» خودش هدف است؛ نه وسیله‌ای برای رسیدن به چیز دیگر. چرا که بزرگ‌ترین نعمت، خودِ خداست، نه آنچه به ما می‌دهد.

* یک روز برای همیشه

اگر انسان بتواند در روز عرفه، لحظه‌ای به خویش بازگردد، آن لحظه ممکن است سرنوشت‌سازترین نقطه عمرش باشد. گاه یک جمله از دعای عرفه، کافی‌ست تا پرده‌ای از ذهن آدمی کنار برود. گاه یک آه، یک اشک، یک واژه ساده مثل «الهی» کافی‌ست تا سال‌ها فاصله را در یک لحظه جبران کند.

عرفه، یک روز است، اما اگر دل بیدار باشد، می‌تواند یک آغاز ابدی باشد، آغازی برای بندگی آگاهانه، نیایش عاشقانه، و شناخت عمیقانه!.

* عرفه؛ آغازی برای شناخت خدا و خود

روز عرفه، تنها یک مناسبت در تقویم نیست؛ بلکه لحظه‌ای است از تقویم خداوند در دل انسان. روزی برای ایستادن، نگریستن، و بازشناسی رابطه‌ای که گاه در غوغای دنیا فراموش می‌شود: رابطه بنده با معبود.

در این روز، درهای آسمان گشوده می‌شوند و دل‌ها آماده می‌شوند برای گفت‌وگویی ناب. امام سجاد (ع) در توصیف عظمت این روز فرمود: «یَومُ عَرَفَةِ یَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ، فَاغتَنِموا الدُّعاءَ فیهِ؛ روز عرفه، روز دعا و درخواست است، پس آن را غنیمت بشمارید.» تهذیب الأحکام، شیخ طوسی، ج ۵، ص ۲۵۴

این روز، فرصتی است تا انسان، در آیینه دعا، نه فقط خدای خود را، بلکه خویشتنِ واقعی‌اش را بشناسد. شاید به همین دلیل است که دعای عرفه امام حسین(ع) بیشتر از آنکه تمنای خواسته باشد، تجلی شناخت و شهود است.

* اشک‌هایی که معرفت می‌زایند

در دعای عرفه، آنچه بیش از همه به دل می‌نشیند، اشک و شکر است، نه ترس و تهدید. امام حسین(ع) با زبانی سرشار از محبت می‌گوید: «الهی ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک؟! و ما الّذی فَقَدَ مَن وَجَدَک؟!» خدایا! آن‌که تو را ندارد، چه دارد؟ و آن‌که تو را دارد، چه را از دست داده است؟ دعای عرفه، مفاتیح الجنان

این جمله، عمق فلسفه دعا را روشن می‌سازد: ما نمی‌خواهیم از خدا چیزی بگیریم، ما خودِ خدا را می‌خواهیم.

* عرفه؛ مدرسه عرفان ناب اسلامی

روایات متعددی نشان می‌دهد که روز عرفه، یک مدرسه تربیتی برای ساخت انسان موحد است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ما من یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللّهُ فیهِ عَبداً مِنَ النّارِ، مِن یَومِ عَرَفَة؛ هیچ روزی نیست که خداوند در آن بیشتر از روز عرفه بندگانش را از آتش آزاد کند.» صحیح مسلم، ج ۲، ص ۹۸۳

این آزادسازی، تنها آزادی از آتش نیست، بلکه آزادی از بند نفس، دنیا، و غفلت نیز هست. روز عرفه، میدان رهایی روح از همه آن چیزهایی‌ست که ما را از خودمان و از خدا دور کرده است.

* عرفه فقط برای حاجی نیست

اشتباه نکنیم؛ عرفه فقط مخصوص حاجیان در عرفات نیست. امام رضا (ع) فرمود: «إنّما جُعِلَ یَومُ عَرَفَةَ لِیَغفِرَ اللّهُ فیهِ الذُّنوبَ الکَثیرَةَ؛ روز عرفه روزی است که خداوند در آن، گناهان بسیار را می‌آمرزد.» عیون أخبار الرضا (ع)، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۷۹

و این آمرزش، شامل تمام کسانی است که دل‌شان در این روز رو به آسمان بلند می‌شود؛ چه در عرفات باشند، چه در حیاط خانه‌شان، چه در کنج دلی شکسته.

* راز عرفه در سکوتِ دل است

شاید بزرگ‌ترین پیام روز عرفه این باشد که برای با خدا بودن، نیازی به مناسک پیچیده نیست. کافی‌ست دلت را باز کنی، سرت را بالا بگیری، و بگویی:

«الهی…»

از همان‌جا همه‌چیز شروع می‌شود. از آن لحظه که بنده، خود را در برابر خدایی بی‌نیاز، اما مهربان می‌یابد.

* پایان سخن؛ عرفه؛ جغرافیای دل، نه زمین

شاید ما در عرفات نباشیم، اما اگر دل ما در میدان توبه و معرفت باشد، ما نیز اهل عرفه‌ایم. همان‌طور که حضرت علی (ع) فرمود: «لیسَ العَرفاتُ مَن وَقَفَ بِها، إنّما العَرفاتُ مَن عَرَفَ الله؛ اهل عرفات، آن‌هایی نیستند که در آنجا بایستند، بلکه آن‌هایی‌اند که خدا را بشناسند.» مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۲۵۱

انتهای پیام/

حمید فرخی

لینک کوتاه : https://www.ardestansalam.ir/?p=12504
  • نویسنده : حمید فرخی
  • ارسال توسط :
  • منبع : حمید فرخی
  • 170 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اردستان سلام، عرفه؛ مدرسه عرفان ناب اسلامی بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.