تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024
8
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان:

هیچ موردی از ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اردستان مشاهده نشد

  • کد خبر : 4683
  • 14 ژانویه 2021 - 9:36
هیچ موردی از ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اردستان مشاهده نشد

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان با بیان اینکه هیچ موردی از ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اردستان مشاهده نشد، گفت: به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری مبادی ورودی و خروجی کنترل می‌شوند

به گزارش اردستان سلام، سعید راعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان ، ضمن اشاره به واکسیناسیون دام به منظور جلوگیری از بیماری تب مالت در افراد اظهار داشت: واکسیناسیون دام‌ها و پرهیز از مصرف لبنیات و فرآورده‌های خام دامی غیر پاستوریزه از مهم ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت در جوامع انسانی است.

وی در تشریح جزئیات این موضوع افزود: در راستای پیشگیری از بیماری «برسلوز» و به همت اکیپ مبارزه با بیماری های دامی این شبکه و همکاران بخش خصوصی بیش از ۹۰ درصد جمعیت گاو و گوساله موجود در شهرستان اردستان به صورت کاملاً رایگان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: بروسلوز یا تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود که از طریق دام مبتلا و یا فرآورده‌های دامی آلوده به عامل این بیماری به انسان منتقل و باعث بروز علائم مختلفی از جمله درد مفاصل، ضعف، تب دوره ایی، کوری و حتی مرگ در انسان می‌شود.

راعی ضمن اشاره به راه‌های جلوگیری از ابتلا به تب مالت بیان کرد: این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار داشته که از مهمترین راه‌های پیشگیری از آن واکسیناسیون دام‌ها و پرهیز از مصرف لبنیات و فراورده‌های خام دامی غیر پاستوریزه در جوامع انسانی است.

وی ضمن خرسندی از همکاری شایسته پرورش‌دهندگان شهرستان اردستان تأکید کرد: یکی از مهمترین گروه‌های در معرض خطر این بیماری دامپزشکان و فعالان در این حوزه هستند و همواره نیروهای دامپزشکی در خط مقدم پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر قرار دارند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در مناطق روستایی به خصوص به خاطر سر شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و تماس نزدیک و مستقیم با  دام به انسان منتقل می‌شود.

راعی افزود: تب مالت ماندگاری خیلی بالایی دارد و با توجه به شرایط شاید تا ۹ ماه می‌تواند در یک مکان زنده بماند و به راحتی به انسان منتقل می‌شود و یکی از بیماری‌های شایع است که نمی‌شود گفت درمان قطعی دارد چون درمان هم که شود دوباره و مجدد به صورت دوره‌ای بر می‌گردد و اثرات آن ماندگار و معروف به بیماری هزار چهره است.

وی بیان کرد: بیماری تب مالت دیر شناسایی می‌شود و به خصوص در مناطق روستایی که مهمترین کار برای پیشگیری از آن در خط اول مبارزه سازمان دامپزشکی است که با واکسیناسیون می‌تواند موجب جلوگیری از انتقال این ویروس شده و چرخه را قطع کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان همچنین در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان تأکید کرد: موضوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان به خاطر موضوع پرندگان مهاجر و موقعیت جغرافیایی که کشور ایران دارد همیشه در مسیر مهاجرت هستند و پرندگان مهاجر وارد کشور می‌شوند و محیط را آلوده می‌کنند و در واقع ناقل بیماری و فاقد علامت هستند.

راعی تصریح کرد: پرندگان آزاد پرواز همچون گنجشک، کلاغ و کبوتر ازطریق وسایل مکانیکی یا خودروهای حمل و وسایل مرغداری آلوده شده و در اثر جابجایی واحدها را درگیر می‌کند و آنفولانزای فوق حاد علامت خیلی بارزی ندارد اما مهمترین آن خون مردگی در ساق پا یا تاج آن است و مرگ سریع از عوارض آن است.

وی همچنین در خصوص شناسایی این نوع پرندگان آلوده و پیشگیری از ابتلای آنان به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: برای شناسایی این کار در شهرستان اردستان با تمام مرغداری‌ها در تماس هستیم و پیام‌های هشدار برای آنان ارسال می‌شود و همچنین اطلاع رسانی هایی  به شهرداری‌ها همچنین دهیاران و روستاییان و خانه‌های بهداشت انجام  شده است که هرگونه مرگ مشکوک پرندگان را سریعاً به شبکه دامپزشکی اعلام کنند تا رسیدگی صورت گیرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان افزود: مهمترین موضوعی که مد نظر است کنترل مبادی ورودی و خروجی است تا افرادی که مبادرت به فروش پرندگان می‌کنند و از بیرون شهرستان هم می‌آیند جلوی آن گرفته و کنترل شود که برای این کار افرادی که نیازمند باشند با نیاز سنجی شرکت‌هایی که در مزارع پرورش مرغ بومی دارند معرفی می‌شوند.

راعی همچنین بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و واکسیناسیون انجام شده تاکنون موردی از ابتلای بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را در شهرستان اردستان شاهد نبودیم و با اقدامات صورت گرفته در راستای عدم ابتلا به این بیماری تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

لینک کوتاه : https://www.ardestansalam.ir/?p=4683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.