تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
1
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان:

واکسیناسیون ۶۵۰۰۰ راس دام سبک اردستان در برابر تب برفکی

  • کد خبر : 10452
  • 17 ژانویه 2024 - 19:53
واکسیناسیون ۶۵۰۰۰ راس دام سبک اردستان در برابر تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان ضمن اشاره به واکسیناسیون ۶۵۰۰۰ راس دام سبک اردستان در برابر تب برفکی، گفت: ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار به مقابله با تب برفکی اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری اردستان سلام، سعید راعی عصر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به اهمیت تامین سلامت گوشت قرمز مصرفی جامعه و مچنین به منظور پیشگیری از برخی بیماری‌های مهلک مشترک بین انسان و دام، ناظران بهداشتی مستقر در کشتارگاه‌های دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور، این‌ امر مهم را بدون هیچ گونه مماشات و مصلحت‌اندیشی اجرا می‌کنند.

وی افزود: در این راستا باید تمامی فعالان عرضه‌کننده گوشت قرمز نیز ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، صرفا گوشت قرمز کشتارشده در کشتارگاه‌های معتبر دارای مهر و لیبل بازرسی بهداشتی را توزیع و به فروش برسانند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: به همین منظور طبق بازرسی‌های مستمر کارشناسان واحد بهداشت این شبکه به همه واحدهای قصابی بخش مهاباد که از این امر سرپیچی می‌کردند اخطارهای متعدد کتبی قبلی داده شده و امروز ضمن اخذ دستور مقام قضایی، یک باب از واحدهای متخلف عرضه کننده گوشت قرمز استحصالی از کشتار غیر مجاز یا همان خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی پلمب شد.

وی ابراز داشت: با توجه تذکرات و پیگیری‌های قبلی صورت پذیرفته از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان و لزوم تامین سلامت غذایی جامعه با دیگر واحدهای متخلف بخش مهاباد که اقدام به فروش گوشت قرمز‌ فاقد مهر و لیل بهداشتی یا همان کشتار غیر مجاز می‌کنند برخورد قانونی و قضائی خواهد شد بنابر این مردم می‌توانند هرگونه تخلفی در این زمینه را با شماره تلفن ارتباط مردمی ۱۵۱۲در میان بگذارند.

راعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است که با ایجاد ضایعات زخم در دهان و دستگاه گوارش و همچنین در اندام حرکتی بین سم‌ها موجب تلفات، کاهش افت تولید شیر و این عوارض در دام می‌شود و متاسفانه در سال جاری یک سویه جدید سطح ۲ در کشورهای اطراف ایران همچون عراق مشاهده شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اردستان با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در ایران این بیماری مشاهده و ردیابی نشده است، افزود: سویه o که یک سویه رایج است در کشور وجود دارد و در استان اصفهان هم موجب درگیری‌هایی در این خصوص شده و کانون‌هایی از بیماری در بعضی از شهرستان‌ها یافت شده است.

وی تصریح کرد: به منظور مبارزه با این بیماری و صیانت از ذخایر دامی شهرستان اردستان شبکه دامپزشکی اردستان با عقد قراردادی با خرید خدمت بخش خصوصی به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال اقدام و همچنین با ارائه خدمات بخش رایگان دولتی واکسیناسیون بیش از ۶۵ هزار راس دام سبک گوسفند و بز را در شهرستان اردستان شروع کرده است که تا آخر بهمن ماه امسال ادامه خواهد داشت.

راعی افزود: تاکنون هیچ کانونی در شهرستان اردستان مشاهده نشده است و موارد مشکوک هم سریعاً بررسی شده است که هیچ کدام تاکنون مثبت تشخیص داده نشده که از دامداران هم خواهشمندیم با اولین مشاهده علامت بیماری تب برفکی شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان را در جریان قرار دهند.

وی ابراز داشت: در این شرایط اقدامات بعدی در زمینه مبارزه با بیماری تب برفکی صورت می‌پذیرد که در راستای مبارزه با این بیماری دام سنگین شهرستان اردستان که شامل گاو و گوساله می‌شود از طریق خدمات بخش دولتی آن هم به صورت رایگان در حال انجام واکسیناسیون است که خدمات به روستاییان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

زهرا فرخی

لینک کوتاه : https://www.ardestansalam.ir/?p=10452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.