تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
3
مسئول کانون اردستان‌پژوهی کاوه در اردستان:

صدای ضرب بعد از۳۰۰ سال در زورخانه تاریخی چارمیل کبودان اردستان به صدا درآمد

  • کد خبر : 10485
  • 26 ژانویه 2024 - 19:50
صدای ضرب بعد از۳۰۰ سال در زورخانه تاریخی چارمیل کبودان اردستان به صدا درآمد

مسئول کانون اردستان‌پژوهی کاوه در اردستان گفت: دو اثر تاریخی محله کبودان اردستان به نام‌های زورخانه چارمیل و شبستان هفت آسمان مسجد ملایعقوب که مرمت شده بود، رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری اردستان سلام، یکی از نقش‌های مهم مرمت آثار تاریخی حفظ هویت ملی است و این آثار نمایانگر تاریخ، فرهنگ و هنر یک ملت هستند و حفظ و مرمت آن‌ها باعث حفظ هویت ملی و ارتقاء افتخار ملت می‌شود و آثار تاریخی نماینده‌های مهم فرهنگ و تاریخ یک جامعه بوده و حفظ و مرمت این آثار به جامعه کمک می‌کند تا هویت خود را حفظ کرده و از فراموشی و ازبین‌رفتن ارزش‌های فرهنگی جلوگیری شود.

کامران هاشمی بعد از ظهر امروز در حاشیه رونمایی از دو اثر تاریخی مرمت شده محله کبودان اردستان به نام‌های “زورخانه چارمیل” و “شبستان هفت آسمان مسجد ملایعقوب” اظهار داشت: زورخانه چارمیل که امروز رونمایی شده نزدیک به ۳۰۰ سال قدمت دارد و تنها بقایایی یک زورخانه از عصر قاجار بوده که در اردستان وجود داشته است.

وی افزود: شبستان مسجد ملایعقوب هم قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد و حداقل ۴۰۰ سال قدمت دارد و دارای دستکن بوده که با تعمیرات آن و اجازه علما و مسئولان قرار است محلی برای حفظ آثار و اشیاء تاریخی مردم‌شناسی اردستان باشد و با توجه به اینکه اردستان موزه ندارد می‌توان آن را برای قرار دادن و حفظ اشیاء استفاده کرد.

مسئول کانون اردستان‌پژوهی کاوه در اردستان گفت: برای احیای این دو اثر تاریخی بیش از سه میلیارد ریال هزینه شده است که زورخانه توسط بخش خصوصی ۲۰۰ میلیون تومان و شبستان مسجد با خودیاری مردم بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی ابراز داشت: درخواست داریم از مردم و دوستان که اشیایی دارند و قادر به نگهداری آن نیستند به عنوان امانت تحویل این مکان دهند تا آن را نگهداری کنیم و با توجه به نبود موزه در اردستان بهترین مکان در حال حاضر این شبستان خواهد بود تا بتوانیم آثار را حفظ کنیم و دنبال آثار گرانبها نیستیم بلکه آثاری که تاریخی و از اثرات مردم شناسی مهم باشد نگهداری می شود.

انتهای پیام/

زهرا فرخی

لینک کوتاه : https://www.ardestansalam.ir/?p=10485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.